Siste nytt om pilotstreiken i SAS

13 september, 2017

SAS og de streikende norske pilotene sitter akkurat nå i et møte hos Riksmekleren for å finne en løsning samt forhindre en opptrapping av situasjonen. Dersom partene ikke blir enige, blir det full streik fra torsdag morgen.

Riksmekler Nils Dalseide innkalte selskapet og pilotenes fagforeninger til møte på hos Riksmekleren klokka 14.00 onsdag, for å finne ut om det er grunnlag for å gjøre et nytt forsøk på å komme fram til en løsning som kan hindre en utvidet streik. Flyselskapet sier de har sterke ambisjoner om å unngå streik, men foreløpig virker det som partene står langt fra hverandre.

Informasjonen vi har på nåværende tidspunkt tilsier at en streik vil ramme innenlandstrafikken i Norge, intraskandinaviske ruter, og europeiske og interkontinentale ruter som flys til og fra Norge med norske piloter.

SAS har allerede kansellert ca. 100 flyvninger med avgang før kl. 1400 torsdag for å være på den sikre siden. Reisende som har billetter med SAS får tilbud om å endre, selv om avgangen ikke enda er kansellert. Det kan kun gjøres en endring og original billet må være utstedt før 12. september. Ny reise må finne sted innen 31. desember 2017.

For å hjelpe våre reisende og møte ekstra pågang har HRG allerede økt bemanningen og utvidet åpningstidene. Vi gjør vårt ytterste for å hjelpe våre kunder, men responstiden kan være lenger enn vanlig. Det beklager vi på det sterkeste.

Vi anbefaler alle våre reisende og sjekke status på sin flyavgang før man reiser til lufthavnen. Grunnet ekstra stor pågang på SAS’ personell på flyplassene og servicesentre kan det være vanskelig å komme gjennom for å få hjelp.

HRG fortsetter å holde våre kunder oppdatert om situasjonen.