Widerøe inngår samarbeid med Norwegian på norske kortbaneruter

03 februar, 2018

Avtalen gjelder Widerøes kortbaneruter og Norwegians innlandsruter. Fra mars 2018 vil det være mulig å bestille kombinasjonsreiser med Widerøe og Norwegian. Widerøe gjør flere ting for å sikre at kunder på små steder skal ha et godt tilbud. Vi fortsetter det gode samarbeidet med SAS, oppretter nye direkteruter og inngår samarbeidsavtale med Norwegian på kortbanenettet.

Avtalen vil gi Widerøes kunder større valgmulighet hva gjelder reiserute, tidtabell og pris. Gjennomgående billetter vil gi kunden langt kortere reisetid. Minimum tid mellom avganger reduseres fra 2 timer til 30 minutter på alle lufthavner unntatt Oslo Gardermoen, der det blir 45 minutter. Bagasje vil kunne sjekkes inn helt fram til bestemmelsesstedet i Norge, og passasjerer vil bli ivaretatt skulle det oppstå kanselleringer eller forsinkelser underveis.

-Widerøe jobber uavbrutt med å bedre flytilbudet for våre kunder ute i Distrikts-Norge. Vi beholder vårt gode samarbeid med SAS og kunden får flere reisealternativer å velge mellom. I sum vil dette gi et bedre tilbud, så dette blir bra for Widerøes kunder, sier Christian Skaug, Direktør Network & Pricing i Widerøe.

Avtalen med Norwegian er inngått i tråd med de bestemmelsene som ligger i anbudsavtalen mellom Widerøe og Samferdselsdepartementet. Følgende ruter er inkludert i avtalen:

• Oslo – Røros
  • Alle ruter mellom Florø, Førde, Sogndal, Sandane og Ørsta/Volda til Oslo og Bergen
  • Trondheim til Helgeland (Brønnøysund, Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen)
  • Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos
  • Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, med følgende unntak:
  • Bodø – Bardufoss
  • Direkteruter fra Oslo til Helgeland (Brønnøysund, Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen) og Lofoten/Vesterålen (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)
  • Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø
  • Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes

Billetter vil etter planen være i salg fra første halvdel av mars 2018.

Kilde: Widerøe